søndag 6. april 2008

Hot potatoes

Hot potatoes er et nytt verktøy for meg, og som  jeg har tenkt til å bruke som en læringsressurs for elever som bruke og vil lære seg tegnspråk.

Jeg har lett mye på nettet, men jeg har ikke funnet en eneste oppgave der det er laget f.eks spill med tegnspråk. Dette må være midt i blinken for meg og elevene det gjelder.

Hot Potatoes er et gratis program som lar deg lage interaktive, nettbaserte oppgaver som elevene kan løse via nettleseren sin. Oppgavene kan bli lagret som en nettside. Interaktiviteten blir ivaretatt av Javascript, men du trenger ikke kunnskap om verken HTML eller programmering for å lage oppgavesider.

Hot potatoes er et relativt lett program å lære seg og det finnes flere gode bruksanvisninger på nettet.

Dette er et program som er blitt godt motatt av elever. Programmet har en form for oppgaveløsning som gir elevene umiddelbar tilbakemelding.

Elever kan jobbe sammen eller alene om å løse ”multiple choice ” oppgaver, relasjonsoppgaver og kryssord- alt foregår på datamaskinene.

Mange elever med lærevansker har egen PC på skolen. Interaktive oppgaver kan være midt i blinken for disse elevene.

2 kommentarer:

Rune sa...

Flott, har selv vært litt borte i "Hot potatoes". Fint å ta i bruk dette og bruke det for det er vært. Bra dette med at elevene får rask tilbakemelding. Alt foregår på pc, hva med dokumentasjon?

Unknown sa...

Bra Brita! Du minnet meg om denne fantastiske muligheten og jeg tar meg den frihet til å røve dette innlegget til min presentasjonsmappe. Takk!