torsdag 21. februar 2008

INNOVASJON

Innovasjon er et viktig tema innenfor denne modulen. Det er spesielt viktig for meg for det er gjennom innovasjon jeg skal presentere min oppgave.

Skogen og Sørlie sin definisjon på innovasjonsarbeid er en planlagt handling med hensikt om å forbedre praksis.

Evnen til å innovere, til å utvikle og ta i bruk kunnskap og kompetanse, samt kombinere den på nye måter er i dag avgjørende for utvikling generelt.

I denne virkeligheten blir ikke innovasjon bare evnen til å fornye seg eller skape noe, det er også en grunnleggende strategi for å møte endringer og usikkerhet.

I skolen må vi til enhver tid drive kvalitetsutvikling, ved stadig å forbedre elevens læringsmiljø og det potensialet som ligger her. Her er det da viktig å ha en ledelse som har forståelse for og kompetanse om ulike prosesser i et fornyings- og innovasjonsarbeid.

Innovasjon skjer ikke av seg selv. Det er vi mennesker som innoverer eller som skaper grunnlaget for innovasjon. Innovasjon skjer når menneskene gjør noe nytt gjennom å utvikle og anvende ny kunnskap, eller ved å utnytte allerede eksisterende kunnskap på nye områder. Det sies at innovasjon og nytenkning blir best når flest stemmer høres, og det høres logisk ut for meg.

Hva karakteriseres en slik kompetanse og hvilken egenskaper knyttes til en innovasjon?

· Initiativrik

· Målorientert

· Nytenkende

· Mulighetsorientert

· Dristig

. Mot til å ta kalkulert risiko for å nå mål

For at disse egenskapene skal ha grobunn for utvikling trenger man å utvikle og implementere en kultur for det i skolen. For å skape nye kulturer for læring ved en skole, må man nå både skoleledelse, lærere og elever. Disse må sammen skape strategiske mål for skolen – og sammen tørre å søke nye muligheter gjennom å nå disse.

1 kommentar:

Mette Raaholt sa...

Et orienterende innlegg. Jeg synes du hadde funnet en fin link til innovasjon i starten.